
 1 

Union Internationale des Avocats: 56th Annual Congress, Dresden 
 
 

Judges, tabloids and trial by media1 
Judiciary Working Group Session 

1 November 2012 
 

 
 

Illustration: Front page of the Sun, 23 March 2011, criticizing judges for being soft on crime. One of their main 
targets was Lord Justice Leveson; the Sun complained that Leveson LJ “introduced proposals to let 4,000 assault 

convicts [sic] a year go free rather than face jail”. 
 
Introduction 
 
Winning in the court of public opinion can be as important as winning in court.  This gives the 
media, especially tabloids, power not only to write about court proceedings, but to influence 
them. Editorials complaining about “soft” sentencing, recommendations for law reform and 
accounts of criminal trials form a significant part of the newsgathering process. However, some 
trials seem to grip the public imagination, and the resultant blizzard of media stories may 
provoke concerns that the trial process is being overtaken by “trial by media”. 
 
Most journalists and media academics consider there is already a satisfactory balance between 
protection of the judicial process and freedom of expression; all that is needed is a responsive 
self-regulatory body2 for those cases where there is misconduct. What sort of regulation (if any) 
                                                 
1 Judge J C Gibson, District Court of NSW, Australia; President, Judiciary Working Group. 
2 See the proposed models for a revised PCC discussed by Damian Carney, “Media Accountability After the Phone 
Hacking Inquiry”, Meejalaw 30 August 2012. For media commentary, see “Self-regulation of the press is flawed, 
but reform is no easy matter”, the Guardian, 20 July 2011.  



 2 

there should be of the media3 is one of the issues under consideration in Inquiries in the United 
Kingdom and Australia4. Some of the newsgathering methods used, such as phone and computer 
hacking, payments to trial witnesses or to police/government sources and “blagging”, have been 
used in relation to court proceedings, particularly murder and sexual assault trials.  
 
What these Inquiries have not examined, or heard evidence about, is whether newsgathering 
methods of this kind have actually contaminated the trial process.  Members of the public who 
gave evidence in the Leveson Inquiry, such as the family of murder victim Milly Dowler, have 
given evidence about how they felt personally about media treatment of the criminal 
investigation in which they had been caught up. However, there has been no consultation of 
judges in the criminal trials known or suspected of being affected, criminologists, or members of 
the criminal bar to enable analysis of the impact of trial by media on the judicial process. 
 
This is unfortunate, because the impetus for the Leveson Inquiry came from the revelation that a 
News of the World private investigator hacked into the mobile phone of a murder victim, Milly 
Dowler5, which caused uncertainties about whether she was still alive.  
 
The Milly Dowler case was just one murder investigation but, unfortunately, it is one of many 
where the media has intruded into a criminal investigation or trial with unfortunate results. Nor 
were these cases just “one-off” incidents of the press going too far in their enthusiasm to report a 
story. The fact that journalists were doing so by using illegally obtained information (such as 
phone hacking, on an industrial scale)6 is not the issue either.  Far more important than the illegal 
obtaining of information is the use to which it has been put, namely to pursue and attack persons 
seen as guilty of crime or some form of sexual “hypocrisy”, or to attack the trial process and 
judges who go “off their heads” (see the Sun, above) and allow the guilty to go free.  
 
Judges are in charge of ensuring fairness in the criminal process. How should judges ensure the 
playing field stays level where one or both parties, or the media of its own volition, are playing 
out the issues in the public arena rather than in the courts? Courts in countries around the world 
have long been concerned about the need to protect the integrity of the trial process where the 
exuberance of the parties or the media leads to the case being decided on the front page instead 
of in the courtroom7. 

                                                 
3 Perhaps “tabloid” journalism practices and ethics is more accurate: Rodney A Smolla, “Will Tabloid Journalism 
Ruin the First Amendment for the Rest of Us?”, 1998 symposium, “Privacy and Publicity in a Modern Age: A 
Cross-Media analysis for the First Amendment: (1998 – 9) 9 DePaul LCA J. Art & Ent. L 1 
4 The Leveson Inquiry (http://www.levesoninquiry.org.uk/ ) was set up in the United Kingdom in July 2011. The 
Independent Inquiry into the Media and Media Regulation (“the Finkelstein Inquiry”) was set up in Australia by 
terms of reference on 14 September 2011: (http://www.dbcde.gov.au/__data/assets/pdf_file/0006/146994/Report-of-
the-Independent-Inquiry-into-the-Media-and-Media-Regulation-web.pdf ).  
5Brian Cathcart, “Everybody’s Hacked Off”, Penguin, 2012, introduction by Hugh Grant, p. 10 – 11. 
6 Ibid., p.p. 37 and 71. For example, between 2000 and 2006 one lone investigator employed by one weekly 
newspaper recorded 4,775 potential targets, and another investigator made 17,000 entries for a three year period.  
7 See, for example, Australia: R v Fardon [2010] QCA 317 at [76] (“corrosive and prejudicial” reporting of a 
criminal trial; jury verdict set aside); A-G v X [2000] NSWCA 199; New Zealand: Hotchpin v APN New Zealand Ltd 
[2011] NZAR 464 at [18]; The Caribbean: Kieron Pinard-Byrne v Lennox Linton & Ors, East Caribbean Supreme 
Court; High Court of Justice, 27 September 2010 at [34]; Canada: Bieganek v DataNet Information Systems Inc 
[2010] ACBA 1424 (costs awarded on a solicitor/client basis where a party engaged in “trial by media” to discredit 
the opposing side); India: Selvi & Ors v State of Karnatka [2010] INSC 40 (capacity for misuse of lie detector and 

http://www.levesoninquiry.org.uk/
http://www.dbcde.gov.au/__data/assets/pdf_file/0006/146994/Report-of-the-Independent-Inquiry-into-the-Media-and-Media-Regulation-web.pdf
http://www.dbcde.gov.au/__data/assets/pdf_file/0006/146994/Report-of-the-Independent-Inquiry-into-the-Media-and-Media-Regulation-web.pdf


 3 

 
The way I propose to approach these issues is to examine media conduct during an investigation 
and trial where it is now acknowledged that things went wrong. I have chosen this trial because 
the accused, Mr Colin Stagg, has been one of the persons to provide evidence of media 
misconduct (in the form of a statement from his current solicitor outlining the relevant events) to 
the Leveson Inquiry.  
 
Mr Colin Stagg was charged with the murder of Rachel Nickell in 1993 and acquitted in 1994, 
after what was seen as a controversial pre-trial ruling by the trial judge, namely excluding the 
main piece of prosecution evidence. After years of attacks on this ruling by the media, Mr Stagg 
was later found not merely to have been properly acquitted, but also innocent.  A serial rapist and 
killer, Robert Napper, had killed Rachel Nickell; in 2008, Napper pleaded guilty and was 
sentenced for manslaughter following a plea of diminished responsibility. After a decade of 
media opposition to the award of compensation, Mr Stagg was eventually awarded a record sum 
of 706,000 by the UK Government in August 2008.  
 
There were thousands of articles and broadcasts in the United Kingdom about the Rachel Nickell 
murder investigation and trials. The media stopped at nothing, including phone hacking in one 
instance, in order to get a good story8; other methods included carrying out lie detector and truth 
serum tests9, proposing a genuine “trial by media” where the public could phone in their 
verdicts, and the publication of damaging (but inadmissible) material to contaminate the public 
mind after Mr Stagg was charged.  The result was the diminishing of the judicial process in 
general, and of Mr Justice Ognall (the trial judge) in particular. 
  
Fortunately, this is a story with a happy ending for the judge who bravely made a ruling that he 
knew would meet with criticism, because his ruling was ultimately vindicated.  In 2008, Boris 
Johnson (now the Mayor of London) wrote a newspaper column praising Mr Justice Ognall for 
his “conspicuous gallantry under fire”10, not only in the 1994 trial ruling, but in the subsequent 
14 years of media criticism. However, this is not just a story of an upright judge, but of the 
dangers of manipulation of the trial process by tabloid tactics.  
 
The murder of Rachel Nickell 
 

                                                                                                                                                             
truth drug evidence to cause trial by media and vigilantism); United Kingdom: Re Ward [2010] 114 BMLR 48 
(assertion of likely reduction in number of expert witnesses for child care proceedings due to “trial by media” if their 
identity were not kept confidential); Trinidad and Tobago: Boodram v A-G for Trinidad and Tobago [1996] AC 842 
(media comment about trial insufficient to warrant adjournment of trial). 
8 Colin Stagg was one of the earliest victims of phone hacking by News of the World: BBC “News of the World 
hacked Milly Dowler’s phone”, 4 July 2011. Information that his phone was hacked in August 2000 was made 
public on the same day as the hacking of Milly Dowler’s phone was revealed. It is unknown whether his phone was 
hacked or tapped prior to mid-2000, but it seems at least possible.  
9 As to the dangers of lie detector and truth serum evidence violating the right against self-incrimination and right to 
privacy, as well as being incompatible with a fair trial, see the exhaustive analysis of the Supreme Court of India in 
Bieganek v DataNet Information Systems Inc [2010] ACBA 1424.  
10 See the full text of Boris Johnson’s article below. 



 4 

The murder of Rachel Nickell11, attacked while walking her dog on Wimbledon Common on 15 
July 1992, horrified the general public.  Her murderer also threw her 2-year-old son into the 
bushes. The little boy, who saw his mother murdered, managed to crawl to her body. He was 
found, crying “wake up, mummy”, having stuck a piece of paper on her forehead to make her 
better.  
 
The media coverage was immense. There was “extreme pressure” on the police to catch the killer 
quickly12.  Police had arrested fourteen men by 12 August 1992 (one of whom was Colin Stagg), 
although all were later released, and went on to interview hundreds more suspects and witnesses. 
In the course of their inquiries, police also went to the home of Robert Napper.  Forensic 
evidence at the crime scene, including a footprint and red paint flakes, which would have 
identified Napper, was not tested at the time; DNA evidence was in its infancy, but this other 
evidence should not have been overlooked.13 
  
Colin Stagg, an eccentric loner, came to police attention again after a phone call to “Crime 
Watch” following a description given by psychologist and “profiler”, Paul Britton14, in 1992. 
Britton’s “profiling” theories were popular at the time; the television series “Cracker” was based 
on his psychological profiling activities. Although there was no forensic or witness evidence 
tying Stagg to the murder, Britton opined that Colin Stagg fitted the profile. However, evidence 
was needed – a confession, for example.  This resulted in Operation Edzell, where an undercover 
police officer, “Lizzie James”, tried to lure Mr Stagg into admitting he had committed the 
murder. Mr Stagg, who had never had a girlfriend, was thrilled by her interest in him and went 
along with her “fantasies” but, despite her efforts, never confessed. Rather than being a 
dangerous killer, the secretly taped conversations showed him as a timid and ineffectual man. 

  
Colin Stagg is charged 
 
                                                 
11The many books and articles on the murder include Rodney Castleden, “Death on Wimbledon Common: Rachel 
Nickell” (in “Great Unsolved Crimes” 2004); texts on forensic evidence (such as “A Question of Evidence”, Colin 
Evans, 2003); and publications by the police officer in charge of the investigation (Keith Pedder, “Murder on the 
Commons”, “The Rachel Files”), the falsely accused defendant, Colin Stagg (“Who killed Rachel Nickell?” and 
“Pariah”, which came out on the same day that the real killer, Robert Napper, entered a plea), the victims partner 
Andre Hanscombe (“The Last Week in July”, 1996) and the psychological “profiler”, Paul Britton (“The Jigsaw 
Man” and other publications). 
12T Brain, “A History of Policing in England and Wales from 1974: A Turbulent Journey”, Oxford University Press, 
2010, p. 212. The pressure arose not only from the distressing facts, but also because when the murder happened, the 
police, the media and the criminal justice system were being hit by a wave of miscarriages of justice. In 1991, the 
Birmingham Six had finally been released; two years before that, the Guildford Four. The week that Rachel Nickell 
was killed, the appeal by the Darvell brothers, who had been wrongly convicted of a murder in Swansea, was being 
heard. Serious though these miscarriages of justice were, they would later be overshadowed by two murders that the 
tabloids were reluctant to write about: the murder of Daniel Morgan in 1987 and the murder of Stephen Lawrence in 
April 1993, and they would be followed by concerns about the trial of Barry George for the murder of Jill Dando. 
George’s appeals were not among the 97 convictions quashed by the CCRC between 31 March 1997 and 30 June 
2003; he would have to wait until 2008. 
13S. Laville and Peter Walker, “Met rules out fresh inquiry into Rachel Nickell murder errors”. The Guardian, 19 
December 2008. 
14 See Nick Ross’s introduction to “Pariah”, by Colin Stagg and Ted Hynds. 

http://news.bbc.co.uk/onthisday/hi/dates/stories/march/14/newsid_2543000/2543613.stm
http://news.bbc.co.uk/onthisday/hi/dates/stories/october/19/newsid_2490000/2490039.stm
http://www.guardian.co.uk/uk/rachel-nickell
http://news.bbc.co.uk/1/hi/programmes/panorama/3235833.stm


 5 

 
 
The media attack began as soon as Colin Stagg was charged on 17 August 1993. The day after 
his arrest, Sun journalist Mike Sullivan published “Another Sun exclusive: WPC ‘traps’ Rachel 
man”.  The admissibility (or lack thereof) of this entrapment evidence was the reason for the case 
against Stagg ultimately falling apart. For it to be published the day after his arrest was highly 
prejudicial. 
 
According to the police officer in charge of the case, D I Keith Pedder15, Scotland Yard was 
furious at this information being published, and began an investigation into “who leaked the 
‘Lizzie’ story to the press”. Mr Pedder claims that two of his colleagues became suspicious of 
the identity of the leaker after they remembered that Sullivan had dropped around to see them 
without having a convincing reason.16 Mr Pedder additionally claims that the Attorney-General 
issued writs against four daily newspapers for contempt of court17. 
 

                                                 
15“Murder on the Commons” at p. 432.  
16Ibid, p. 432 – 5.  Mike Sullivan was one of four Sun journalists arrested on 28 January 2012 during Operation 
Elveden in relation to payments allegedly made to police, but these allegations appear to relate to periods of time 
after 2001.  
17 “Murder on the Commons”, p. 432. 



 6 

The case against Colin Stagg was known to be weak from the first. There was no forensic 
evidence; he had not confessed; and there was a strong likelihood that the “honey pot” 
undercover policewoman evidence would be found to be inadmissible. In March 1994 (in the 
murder trial of Keith Hall18) a similar attempt to rely upon evidence obtained by another female 
officer pretending romantic interest failed when the evidence was rejected by the court. 
Nevertheless, in what Colin Evans called “the worst decision ever made in the hundred-year 
history of the CPS”19, the prosecution pressed ahead with the trial. 
 
The murder trial  
 
Colin Stagg had spent 13 months in prison20 before the murder trial was sent for hearing to Mr 
Justice Ognall (an experienced criminal law judge who had been the prosecutor in the Yorkshire 
Ripper trial) at the Old Bailey, on 14 September 1994. The first issue was the admissibility of the 
undercover evidence of “Lizzie James”. The defence challenged the admissibility of evidence 
gathered by her during Operation Edzell, which consisted largely of correspondence between her 
and Mr Stagg.  
 
After 5 days of reading the documents to be tendered, and hearing legal argument, Mr Justice 
Ognall not only held the “honey pot” evidence was inadmissible under the Police and Criminal 
Evidence Act 1984, but described it as “wholly reprehensible”, and obtained by using “deceptive 
conduct of the grossest kind”. As the evidence of Lizzie James was really all the police had, the 
prosecution collapsed; Colin Stagg was acquitted and set free. This was when his real trial – trial 
by media – began.  
 
Trial by media 
 
From the day of his acquittal until police revealed Napper was Rachel Nickell’s murderer, Colin 
Stagg was the subject of unrelenting media hostility. “No Girl is Safe” said the Sun on the day 
Mr Justice Ognall’s ruling was announced, adding that Rachel’s killer “was now laughing at the 
law amid fears he would kill again”. “Now I’ll make a Killing”, said the Mirror, referring to the 
damages Mr Stagg was likely to demand. “Where is the Justice?” asked the Express. 
 
The media criticism of Mr Stagg was relentless. When a grant of legal aid to sue the police was 
approved, the Mail on Sunday carried a story full of objections to this (the grant was later 
withdrawn). Mr Stagg had to endure a campaign where he was described in newspapers as a 

                                                 
18 Reported in The Independent, 11 March 1994. See Andrew L-T Choo and Manda Mellors, “Undercover Police 
Operations and What the accused said (or didn’t say) [1995] 2 Web JCLI. Entrapment evidence was in fact used in 
the trial of Shaun Armstrong for the murder of Rosie Palmer; a Mr Bernard O’Mahoney tricked him into writing a 
letter of confession; Armstrong then changed his plea to guilty. The trial judge, by coincidence, was Mr Justice 
Ognall. Mr O’Mahoney’s story-selling activities about secret revelations by criminals are described by Nick Davies 
in “Flat Earth News”, 2008, at pp. 360 – 62.   
19 Colin Evans, “A Question of Evidence” at p. 110. 
20In a true “own goal”, police had to concede that Stagg could not have committed the murder of Samantha Bissett 
and her 4 year old daughter in November 1993 because he was already imprisoned on remand, having been charged 
with the murder of Rachel Nickell. 



 7 

“sick weirdo”, a “pervert” and a “kinky sex offender” and false claims that the Nickell family 
were going to sue him21.  
 
The impact of the media onslaught was something he had to share with the victim’s family 
(Rachel Nickell’s partner and their son moved to France and then Spain to avoid the media )22 
and the police officers (Keith Pedder retired, aged 39, in December 1995 and “Lizzie James” 
also retired early, on health grounds, on 12 June 1998). However, the victim’s family, the media 
and the police were united in one respect: all blamed Mr Justice Ognall, who was portrayed in 
the media as a muddleheaded liberal who had freed a guilty man. The victim’s father, speaking 
on GMTV after Mr Justice Ognall’s ruling, said: 
 

“It is very easy for a judge to sit at the Old Bailey in dry surroundings when he’s had a week to consider 
what he wants to say. He’s not out there on the streets. He is not on Wimbledon Common picking up 
someone’s body which has been cut…[Police] are the people who are trying to keep society sage for us and 
all the time we legislate against them we make it more and more difficult for them to do their job.” 

 
Similar broadcasts and articles, often based on the provision of material by police to journalists, 
began appearing on a regular basis. The theme was that the police got it right, and Mr Justice 
Ognall got it wrong. One of those spoken to, Mike Fielder23, wrote: 
 

“Things might have been different, [police] said, if only a judge and jury had heard the rest of the evidence 
they had planned to submit; if it had not boiled down to the legal rights and wrongs of the Lizzie James 
testimony. “If a jury had acquitted Colin Stagg after hearing all the evidence, then we would have had no 
complaints”, said one officer, “but to see the case shot down in flames before a jury was even sworn was a 
dreadful blow.” 

 
The Commissioner, Sir Paul Condon, made a public statement defending police, saying that 
police had relied upon not only the Crown Prosecuting Service (CPS) but upon the “ultimate 
legal filter before a trial takes place – a contested committal”. The kindest thing he could say 
about Mr Justice Ognall’s decision was that the view of this “individual judge” was one police 
“must respect”. Chester Stern, former head of the Yard’s Press Bureau, wrote in the Mail on 
Sunday that any claim for compensation would be resisted by the police, who would be prepared 
to produce all their evidence in what would amount to a new “trial” for Colin Stagg, as would 
any civil claim, which would be heard before a jury. This was using the power of the press to 
warn Mr Stagg not to bring any compensation claim, and on the government not to entertain one. 
It was a successful threat. 

Rodney Castleden24 described the saga as follows: 
 

“[Police] injudiciously and unethically (given the court’s decision to acquit) made it very clear that they 
still considered Colin Stagg to be guilty. Sir Paul Condon, the Chief Commissioner of the Metropolitan 

                                                 
21 Colin Stagg, Pariah, pp. 172 – 3, 181. 
22In 1996 Rachel Nickell’s partner described the media as “callous, mercenary and unfeeling scum ... you've got 
people on your doorstep every day, people following you around in cars taking pictures of you, people peeping over 
fences and Rachel's face appearing in the paper every day with any tenuous link…”(“The Last Thursday in July”, 
1996). Moving overseas did not help; News of the World  tracked down Nickell’s son Alex, now 19,  and on 9 
November 1998 published a photo of him walking his dog in Spain. 
23 “The Murder of Rachel Nickell”, Blake’s True Crime Library, 2000, p. 233 – 4. 
24 “Rachel Nickell: Murder on Wimbledon Common”, loc. cit. 



 8 

Police, publicly announced, ‘We are not looking for anyone else.’ …They wanted to create the impression 
that they had got it right; they had identified the killer; that through some tiresome technicality of the 
British legal system the killer had got off. The press (notably the Daily Mail and the Mail on Sunday) went 
along with this, partly because of some off-the-record briefings by the police. Rachel Nickell’s parents and 
her boyfriend were also persuaded that Stagg was guilty in spite of the acquittal.” 

 
The general theme that a liberal judge had let a terrible killer walk free on a technicality was 
confirmed by articles that actually published the evidence deemed inadmissible at the trial.25  
 
Another problem for police was the officer in charge of the murder inquiry, Keith Pedder.  After 
retiring he became a private investigator. He secured a contract with Transworld for a book about 
the murder, and there were concerns about what he might say.  Mr Pedder had copies of 
documents showing he had approval to run the undercover operation, and this showed that the 
prosecution methods had been approved both by police and senior CPS lawyers, such as Howard 
Youngerwood26. As he was finishing the manuscript in September 1997, the publisher backed 
off after a policewoman gave a tabloid the details of their extramarital affair during the Nickell 
investigation. This did not stop the book. Then, in March 1998, Mr Pedder was arrested and 
questioned about information he had attempted to get from the police national computer. He was 
charged under section 1 of the Prevention of Corruption Act 1906 with attempting to corrupt a 
detective constable in the Metropolitan Police.  
 
The charges were dropped in 1999 after the Recorder, Oliver Blunt, ruled the main evidence 
against him was “unfair”27. First of all, the detective constable to whom the alleged request for 
information from the police computer was made had in fact obtained this information without 
any request to do so from Mr Pedder. Second, this detective constable was himself under 
investigation for an allegedly corrupt relationship with a journalist. Mr Pedder obtained evidence 
corroborating this information. Shortly before the criminal trial, this detective constable suddenly 
retired from the force.  
 
This all must have sounded horribly familiar to Mr Pedder, who complained he was “set up” by 
the CIB, as his book had revealed what he called the “duplicity” of senior officers during the fall 
out following the collapse of the Nickell trial. He illustrated this by revealing a secret report on 
the undercover aspects of the crime which proved that senior officers had authorized the “Lizzie” 
undercover investigation.28 However, the tabloids were still happy to use Pedder’s book to attack 

                                                 
25 People published the letters Mr Stagg sent to Lizzie after he was charged and a Sunday newspaper published them 
again in 1996 (ITN broadcast, 21 October 1996).  
26 The prosecutor who decided to drop charges against some of the Eltham Five in the Stephen Lawrence murder 
case, a case then being investigated by, among others, Guardian journalists Michael Gillard and Laurie Flynn. 
27“Nickell officer charged with corruption”, BBC News, 10 December 1998, updated January 12 2004. 
28“I was set up, says Nickell detective”, the Guardian, 2 September 1999, Michael Gillard, Laurie Flynn and Geoff 
Seed. As well as DC Blackman, another senior police officer in the Pedder prosecution, DCI Battye, was being 
investigated by the CIB, according to Gillard and Flynn. Gillard and Flynn had themselves been the victims of 
police attempts to stop them investigating Jonathan Rees, the private investigator who spent more than two decades 
either under suspicion or under arrest for the murder of Rees’ partner Daniel Morgan. Rees’ most lucrative client 
over the same period was the News of the World, which paid Rees over £100,000  a year. After Rees’ arrest on an 
unrelated charge in 1999, Commander Andy Hayman wrote to the editor of the Guardian on 2 August 2000 
demanding that Gillard and Flynn should be stopped from investigating police corruption as it was imperiling the 
Rees prosecution. Gillard and Flynn stopped writing for the Guardian, but their 2005 book “Untouchables” remains 



 9 

Mr Justice Ognall’s ruling; it was serialised in the Daily Mail under the heading “How British 
Justice Betrayed Rachel’s son.”29  
 
The Daily Mail revealed in 2008 that the police had leaked an internal report attacking the trial 
judge: 
 

“A leaked internal CPS report on the collapse of the trial made an astonishing attack on Mr Justice Ognall, 
the judge who threw out the case against Mr Stagg after criticising the honey-trap operation involving a 
blonde undercover policewoman known as Lizzie James. 
 
Mr Justice Ognall told the Old Bailey the tactic was 'a substantial attempt to incriminate a suspect by 
positive and deceptive conduct of the grossest kind'. 
 
But the CPS report said the judge had an unfairly 'disciplinary approach' towards the police and, after 
hearing how they gathered their evidence, was 'determined to stop the prosecution'.”30 

 
Attacks were not limited to Mr Justice Ognall; the attack was on the criminal justice system 
generally. There was a  relentless media campaign to get Colin Stagg to admit he was guilty to 
the media, which involved many tabloids. Some of the highlights were: 
 

• A lie detector test he took for News of the World (which Mr Stagg passed) shortly after 
the verdict in 1994. Next, the Cook Report (a television programme) arranged for Mr 
Stagg to be interviewed and to take a second lie detector test; when he passed this, they 
wanted him to take truth serum. Mr Stagg refused, although he did agree to undergo 
hypnosis.31 However, News of the World continued to ask him to take truth serum, so he 
did. News claimed to find a discrepancy that meant he had lied to the police.32 

 
• Proposals that Mr Stagg undergo a second “trial”, this time before the cameras. This 

programme, to be called “The Trial that Never Was”, was “pitched” by a documentary 
maker to Anglia Television, and would include witness statements, a retired judge and 
barristers, with a verdict by viewers’ phone-ins.33 Fortunately, it never went ahead. Mr 
Stagg appeared in a much more restrained documentary for ITV, playing himself, in June 
2001. 

 
• In October 1996, the Mail published an article by Chester Stern, a former Scotland Yard 

press officer, based around quotations from supposed evidence that the police would have 
used against Stagg, had his trial not been stopped at an early stage by Mr Justice Ognall. 
Another article in the same month, which repeated these matters, added that "Stagg 
cannot stand trial for Rachel's murder again, even if new evidence came to light which 

                                                                                                                                                             
a landmark expose not only of the murder of Daniel Morgan but of the improper close relationship between police 
and the tabloids generally. 
29 Nick Cohen, loc. cit. 
30http://www.dailymail.co.uk/news/article-494764/Broadmoor-patient-charged-killing-Rachel-Nickell-15-years-
brutal-death.html#ixzz28ssFVWxp. 
31 Colin Stagg, “Pariah”, pp. 185 – 6. When articles about Mr Stagg appeared, they usually referred to him as being 
“cleared by a judge”, the inference being that a jury would have seen the truth (pp. 201 – 2). 
32 Ibid., p. 198. 
33 Ibid., pp.  189 – 92.  

http://www.dailymail.co.uk/news/article-494764/Broadmoor-patient-charged-killing-Rachel-Nickell-15-years-brutal-death.html#ixzz28ssFVWxp
http://www.dailymail.co.uk/news/article-494764/Broadmoor-patient-charged-killing-Rachel-Nickell-15-years-brutal-death.html#ixzz28ssFVWxp


 10 

incriminated him".34 The Mail on Sunday’s article “The Case Against Colin Stagg a jury 
never heard” included witness statements and other confidential material. The justice 
system, and the double jeopardy rule, were repeatedly criticised. 

 
• When Mr Stagg married (and then separated from) a woman who had started writing to 

him in prison, she gave an interview to the Sunday Express under the headline: “STAGG 
TOLD ME; I KILLED RACHEL”. The Express never replied to Mr Stagg’s complaints 
so he sought a ruling from the PCC; the PCC said they could not deal with the matter 
while it was under investigation by the police (Mr Stagg was being investigated for 
making a threatening phone call to his estranged wife). Mr Stagg claims that the Express 
and PCC were privy to discussions between the police and prosecutors about whether Mr 
Stagg would be the subject of further charges.35 The PCC later found there had been no 
breach of the Code. 

 
• A neighbour of Mr Stagg sold a story that he had stalked her on Wimbledon Common.36  

“Alisha Russell”, a disturbed prostitute who later committed suicide, sold a story to News 
of the World that she was Mr Stagg’s girlfriend, and that he liked to have sex near the 
scene of the murder(“Weirdo Stagg’s Sick Lust in Rachel Murder Woods”). 
 

 
 
The leaders of the pack were, according to Nick Cohen, the News of the World and the Daily 
Mail: 
 

“The worst of it was that the police and media persuaded the family of Rachel Nickell that the 
crucial difference between Stagg and Hindley was that Stagg had got away with murder. The 

                                                 
34 For more information about the campaign the Daily Mail ran against Colin Stagg, see Obsolete 21 June 2006 and 
Private Eye 1120. 
35 Colin Stagg, “Who Really Killed Rachel?”, 1999, p. 330. 
36 Colin Stagg, “Pariah”, p. 157. 



 11 

News of the World ran lipsmacking pieces on how the ‘weirdo’ demanded ‘bizarre sex’ with his 
‘terrified’ girlfriend yards from where Rachel Nickell was murdered. The Daily Mail quoted 
Andre Hanscombe, father of her son, saying he was ’99 per cent certain’ that Stagg was guilty 
and the government should remove the double jeopardy law so he could be tried again. It also ran 
a serialisation of a self-justificatory book by the officer in charge of the case, Detective Inspector 
Keith Pedder, headlined ‘How British Justice Betrayed Rachel’s Son’. 
 
All the harassment and the tub-thumping, the misleading of Rachel Nickell’s family and the 
denigration by the judge was in vain; a vast exercise in distraction left the real killer free to 
commit other crimes.”37 

 
There was a cold case reopening of the investigation in 2001. Police compared DNA samples 
and found other forensic evidence which identified Robert Napper, the murderer of Samantha 
Bissett and her daughter in 1995, who was currently in Broadmoor serving a life sentence for 
these crimes. Police also identified Napper as the Green Chain rapist, who over an 8-year period 
committed up to 40 rapes on the Green Chain Walk. 
 
Mr Stagg applied for, and was awarded, compensation, the precise details of which were later 
leaked to the press. The tabloids were critical of the fact that the amount he received was so 
much more than the victim’s family. 
 
The trial judge 
 
I now return to Mr Justice Ognall, who had to endure over a decade of being pilloried as a liberal 
(or incompetent) judge who had let a guilty man go free. Attacks on judges for being “soft on 
crime” have long been a staple of tabloid journalism38, but this was a sustained attack, largely by 
innuendo, on both him and on the criminal justice system. After all, without the ruling given by 
Mr Justice Ognall, the trial would have proceeded and, given the prejudicial nature of this 
evidence, Stagg could have been convicted. Rodney Castleden comments: 
 

“But for the probity of Mr Justice Ognall, police and press prejudice would have sent Stagg back 
to prison – by the law of the lynch mob.”39 

 
How bad was the attack on Mr Justice Ognall? Boris Johnson, at the time the MP for Henley, and 
now the Mayor of London, wrote in the Telegraph on 22 June, 200640: 
 

“It is not fashionable these days for politicians to extol the judiciary, but then this column is not meant to be 
fashionable. Today I salute the genius of a judge. If I had anything to do with the honours system I would 
be advising that the next list should contain a special medal for Mr Justice Ognall, and that the citation 
should recognise his conspicuous gallantry under fire… 

                                                 
37 Nick Cohen, “With police and tabloids in cahoots, Colin Stagg became a sacrificial lamb”, The Observer, 25 June 
2006. 
38See the review of articles attacking judges as “soft on crime” set out in E Bell, “New Guests in the Corridors of 
Power : the decline of the liberal élite and the forging of a new penal consensus”,  <http://osb.revues.org/452> 
(paragraph 15). See also <http://www.thesun.co.uk/sol/homepage/news/3496327/Judges-No-jail-for-dealers-caught-
with-50-heroin-wraps.html>. 
39 Loc cit., at p. 526. 
40http://www.telegraph.co.uk/comment/columnists/borisjohnson/3625868/Colin-Stagg-shows-why-trial-by-judge-
not-by-media-is-right.html . 

http://osb.revues.org/452
http://www.thesun.co.uk/sol/homepage/news/3496327/Judges-No-jail-for-dealers-caught-with-50-heroin-wraps.html
http://www.thesun.co.uk/sol/homepage/news/3496327/Judges-No-jail-for-dealers-caught-with-50-heroin-wraps.html
http://www.telegraph.co.uk/comment/columnists/borisjohnson/3625868/Colin-Stagg-shows-why-trial-by-judge-not-by-media-is-right.html
http://www.telegraph.co.uk/comment/columnists/borisjohnson/3625868/Colin-Stagg-shows-why-trial-by-judge-not-by-media-is-right.html


 12 

 
To understand the bravery of this judge's action, you have to cast your mind back to that murder, in 1992, 
and the mania that engulfed the media… 
 
The awfulness of the killing provoked the press to paroxysms of outrage. So deafening were the calls for 
retribution that the police were driven quite out of their wits… 
 
We can only understand what happened if we remember that day in, day out, the tabloid press was 
providing a barrage of covering fire, with pictures of Stagg looking goofy and deranged, pictures of his 
sweaty-looking singlet and his malodorous flat; and so all the time the police knew that if they failed to 
land this man, if they let him off the hook, then the wrath of the press would be turned on them. 
 
They went ahead. They took the honeytrap nonsense to court, and of course Mr Justice Ognall dismissed 
the whole operation as "deceptive conduct of the worst kind", and threw the case out, a move which did 
indeed leave the papers furious. They blamed the police. They blamed the Crown Prosecution Service. 
They blamed the undercover honeytrap operative “Lizzie”, and caused her such distress that she was later 
to sue the police force and win damages of £135,000. 
 
They blamed the police psychologist who had worked out, on the basis of "profiling", that Stagg must be 
the man. And for years afterwards, slyly or openly, they blamed Stagg himself, and continued to hint at his 
guilt… 
 
Whom shall the media blame? The tabloids should realise that they are very largely at fault for the disaster. 
They decided not so much that Stagg had done it, but that this was what their readers wanted to hear, and 
they hammered away at it so vociferously that the criminal justice system was driven almost to insanity. 
 
The Stagg case is a perfect example of why we should not allow ourselves to be ruled by tabloid editors. 
The Daily Mail's MMR panic has brought us an increase in measles, and the general panic over paedophiles 
has all but driven men from primary school classrooms. 
 
It needs brave politicians to resist this kind of nonsense, and brave judges to tell the media when they are 
wrong.” 

 
Sir Harry Ognall wrote, modestly, on 18 December 2008 in The Times: 
 

Sir Harry Ognall: Commentary  
 
“Robert Napper’s guilty plea yesterday to the manslaughter of Rachel Nickell completes a remarkable legal 
circle. When Colin Stagg was charged with that same brutal killing I was the judge appointed to try a case 
that excited enormous media coverage. Before the trial in 1994 three things were apparent.  
 
First, the police were faced with overwhelming pressure to identify the killer and establish a compelling 
case. Second, they were faced with a desperate lack of evidence of any quality against Mr Stagg - their 
exclusive candidate for the murder – let alone evidence sufficient to establish guilt beyond a reasonable 
doubt. Finally, it was obvious that the judge would need to be especially wary of the real risk that the jury 
might be swept along by the tide of widespread hostility to the accused and return a guilty verdict 
notwithstanding the absence of effective proof.  
 
The second of those features led the police to set up the so-called honey trap, using an undercover 
policewoman to seduce Mr Stagg into a confession. It proved to be a fruitless initiative. The high-water 
mark of the material thereby obtained was a single comment by him that might, on one view, have been 
construed as betraying an awareness of details of the attack that could only have been known to the 
perpetrator. There was nothing else in the prosecution’s locker. There was no identification, no scientific 
evidence, no circumstantial evidence and no subsequent incriminating behaviour. Neither was there DNA 
available either to implicate or to exonerate him. In the event, I ruled that the evidence derived from the 



 13 

entrapment should not go before the jury. It is a graphic measure of the frailty of the prosecution case that, 
bereft of the foothold offered to them by that rotten plank, they elected to drop their case, and Mr Stagg 
was acquitted.  
 
Since then a campaign of innuendo has been mounted in sections of the press that has repeatedly invited the 
public to conclude that Mr Stagg had literally “got away with murder”. The truth, of course, was that he 
had not got away with anything. He had been singled out because he was a soft target. His appearance, his 
lifestyle and the libidinous exchanges with the policewoman painted him in singularly unattractive colours. 
 
The police closed their minds to any other possibility than that of his guilt. That cardinal error corrupted the 
whole of their investigation. They were wrong. I claim no special credit for ruling as I did. I am certain that 
any other judge in my position would have recognised that proof of guilt was simply not there. To leave the 
entrapment evidence to the jury would be to open the door to the wholly unacceptable risk that prejudice 
would replace proof.  
 
There will no doubt be suggestions that there are obvious lessons to be learned from this 14-year saga. I am 
not so sure. Media hysteria, an embattled police force and the duty of a criminal trial judge to ensure 
inherent fairness of the process are not novel…” 

 
These were prescient words, for the same process of media hysteria, in the course of a series of 
media-tinged investigations and trials over more than a decade, coupled by inaction by the Press 
Complaints Commission, would lead to the Leveson Inquiry. The Rachel Nickell murder 
investigation and trials, and the way Colin Stagg was treated, was one topic (albeit a very minor 
one) on the Inquiry agenda. 
 
The Leveson Inquiry 
 
Alexander Tribick, Mr Stagg’s solicitor since 2002, provided the Leveson Inquiry with a 
statement outlining three occasions when information about Mr Stagg had been leaked or 
improperly obtained: 
 

• The Daily Mail’s 6 September 2003 article about a DNA breakthrough. 
• Sky TV’s and the Daily Mail’s coverage of the 3 March 2004 visit by Mr Stagg to police 

to offer to give a DNA sample. 
• The Daily Mail’s 10 June 2007 article stating how much compensation had been awarded 

to Mr Stagg, before Mr Tribick himself knew how much compensation had been 
awarded. 

 
These claims were put to the Associate News Editor for the Daily Mail, Steve Wright. He said 
the DNA breakthrough article came from a tip from a freelance journalist, that Mr Stagg had 
called Sky TV himself, and that Mr Tribick had forgotten how the Daily Mail had obtained the 
compensation information (the inference being that it had come from Mr Tribick himself)41. 
 

                                                 
41 This is incorrect. The Daily Mail’s article, which was published the same day Mr Tribick received the letter 
confirming Mr Stagg’s eligibility, stated Mr Stagg was to receive 250,000 when in fact compensation had yet to be 
assessed. Mr Stagg points out in “Pariah” at p.241 that media obsession with his making a “killing” in compensation 
resulted in a series of articles attacking and potentially undermining both the compensation process and Mr Stagg’s 
application for compensation, which had still not been assessed a year after the letter his solicitor received advising 
Mr Stagg was eligible. 



 14 

No material was put before the Inquiry about the long history of leaks (going back to the Sun 
exclusive “WPC ‘traps’ Rachel man”, where confidential prosecution evidence was published 
the day after Mr Stagg’s arrest), including the Daily Mail’s own 2008 revelation of a leaked 
internal CPS report attacking Mr Justice Ognall, or the many tabloid articles which I have set out 
above which accuse Mr Stagg of murder and Mr Justice Ognall of incompetence, or worse. Nor 
was there any reference to the Guardian 2 September 1999 article about the collapse of the 
charges against Mr Keith Pedder, or of the investigation of a corrupt relationship between a 
journalist and the police officer making allegations against Mr Pedder. To the contrary; retired 
police officer Bob Quick informed the Inquiry that the two Guardian journalists who wrote 
about this corrupt arrangement were themselves “placing misleading stories” in the Guardian “to 
influence the jury” in another criminal trial, and after representations by himself and Commander 
Hayman they had been sacked from the Guardian42. 
 
Mr Wright not only considered his reporting of the Rachel Nickell murder fair; he took credit (at 
paragraph 34 of his statement) for solving it. He identified his assistance to the police in solving 
murders as including: 
 
“ The DNA breakthrough that eventually led to the Rachel Nickell’s real killer being identified, thereby removing 
the stigma associated with the former prime suspect, Colin Stagg” (statement, para 34.1)”. 
 
He went on to explain: 
 
“For example, in 2001 I conducted a five page interview with Rachel Nickell’s partner in which he issued an 
emotional appeal for the police to catch her killer. It was a very poignant article, as I was the first journalist to meet 
Rachel’s son, who had witnessed her murder. I later alerted a very senior police officer to the article which, I 
believe, may have helped restart the inquiry which eventually led to the conviction of a man already in Broadmoor 
for a brutal double killing of a young mother and her daughter.” 
 
Mr Wright conceded, in his oral evidence, that this was “a bit too strong” (evidence p.90) 
because all he had done was to show police his interview with the victim’s partner “crying out 
for justice”, and that the police, not Mr Wright, had in fact solved Rachel Nickell’s murder 
(evidence p. 92).  
 
Mr Wright did not mention the article the Daily Mail published in 1995 following the conviction 
of Robert Napper (revealed a decade later to be the actual murderer of Rachel Nickell) claiming 
that he could have participated in the crime with Mr Stagg: “DID HE MURDER RACHEL 
TOO?”43, or that Barry George, wrongly imprisoned for the murder of Jill Dando, could have 
been responsible44, or their criticism of the amount of compensation Mr Stagg was awarded on 
the basis that the victim’s family received less. 

                                                 
42 The statement of Bob Quick, paragraph 14, has the names redacted, but they were published in the next edition of 
the Sunday Times; see also the introduction to Michael Gillard and Laurie Flynn, “Untouchables”, 2nd ed., 2012, p. 
9. 
43 “Did he murder Rachel too?” ,Daily Mail. 
44 “Jill’s killer to face Rachel Quiz”, Mail on Sunday, http://www.dailymail.co.uk/news/article-109611/Jills-killer-
face-Rachel-quiz.html. Mr George successfully appealed this conviction. The Jill Dando investigation has not been 
included in the Leveson Inquiry, although it is notorious that Ms Dando’s electric, water and phone accounts were 
“blagged” a month before her death by a journalist pretending to be her brother James: Scott Lomax, “Justice for 
Jill: How the Wrong Man was Jailed for the Murder of Jill Dando”, 2007, pp 66 – 67. 

http://www.dailymail.co.uk/news/article-109611/Jills-killer-face-Rachel-quiz.html
http://www.dailymail.co.uk/news/article-109611/Jills-killer-face-Rachel-quiz.html


 15 

 
Another senior editor, James Murray, giving evidence on 19 March 2012, thought the press had 
been concerned about the weakness of the Stagg prosecution even at the time Stagg was first 
charged in 1993. He stated that during press briefings “at the time when Colin Stagg was 
arrested” there was “a lot of concern among the press, some members of the press, that the 
evidence didn’t stack up against Mr Stagg” (transcript 19 March 2012 p. 6).  Mr Murray covered 
“some of the remand hearings” and noticed the evidence “just wasn’t there”. He took “the 
unusual position” of saying to some of the officers “Are you sure you have the right guy here?” 
 
Mr Murray was complimentary to the police, about their persistence in finding the real killer. He 
said that “to their great credit they stuck with that and they continued to look at the case and 
examine the evidence”, and that they should be “congratulated” (transcript p. 8). However, the 
timeline shows that the police did not further investigate, from the September 1994 acquittal, 
until there was a cold case reopening 7 years later, in 2001. 
 
 Murray was one of the journalists who wrote about a Mr Christopher Jefferies (another “loner” 
investigated for looking guilty rather than on the basis of evidence) in the blanket media 
coverage following Jefferies’ arrest45 for the murder of Jo Yates. Once again, Mr Jefferies was 
entirely innocent of everything, except for being an eccentric, which made good copy. 
 
As Leveson LJ put to Mr Murray: “what was the business of the press getting involved in this 
debate at all?” (transcript p. 38). Leveson LJ went on to say, in relation to an article where Mr 
Wright considered he had dealt with Mr Jefferies fairly: 
 

“The point is all that had happened was that [Mr Jefferies] had been arrested, and a whole series of articles 
had been generated about how odd he was and a lot of prejudicial material which might put people off who 
would be prepared to stand up to help him. You decide to put something into the, and suddenly there’s a 
big debate going on about somebody who has not been charged or anything.” (transcript p. 40).  

 
Concluding remarks 
 
The Colin Stagg case, despite its well-documented history as a travesty of justice, has been 
referred to only in passing at the Leveson Inquiry and in the many articles and books about 
“phone hacking” and other illegal newsgathering means. Cases of this kind are generally excused 
as a “one-off”. However, Brian Cathcart, writing about the Christopher Jefferies case, sees a 
pattern: 
 

“For years, editors have been telling us that every outrage was a one-off: from Gorden Kaye, Princess 
Diana, Barry George, Russell Harty, Anne Diamond and Colin Stagg in the past, to Robert Murat, the 
McCanns, the Dowlers, Sienna Miller and Christopher Jefferies more recently. They are not one-offs, they 
are evidence of serial abuse, unchecked over decades.”46 

 
Ian Burrell, writing in the Independent on 24 January 2011, prior to the Leveson Inquiry, made 
similar comments about tabloid attacks on innocent persons who “look” guilty: 
 
                                                 
45 http://www.express.co.uk/posts/view/220620/Jefferies-not-a-killer-says-former-head-Jefferies-not-a-killer-says-
former-head-Jefferies-not-a-killer-says-former-head . 
46 “Michael Grove: another sign of desperation”, Hacked Off, 29 February 2012. 

http://www.express.co.uk/posts/view/220620/Jefferies-not-a-killer-says-former-head-Jefferies-not-a-killer-says-former-head-Jefferies-not-a-killer-says-former-head
http://www.express.co.uk/posts/view/220620/Jefferies-not-a-killer-says-former-head-Jefferies-not-a-killer-says-former-head-Jefferies-not-a-killer-says-former-head


 16 

“Having had dubious roles in the character assassinations of the London misfits Colin Stagg and Barry 
George, the press demonised the innocent "school nerd" Tom Stephens in stories about the Ipswich vice 
murders. He "always wore tight trousers", a former school-friend told The Daily Telegraph. Even the award 
of £600,000 damages paid by 11 titles to Robert Murat – who was compared to the child killer Ian Huntley 
after aiding the search for Madeleine McCann – has not discouraged the press from trying to finger the 
local weirdo for murder. 
 
Christopher Jefferies, landlord of the Bristol murder victim Joanna Yeates, was variously described by The 
Sun as "weird, posh, lewd and creepy", a "blue-rinse, long-haired bachelor", who was "very unkempt and 
had dirty fingernails" and was "fascinated by making lewd sexual remarks". The comments were attributed 
to unnamed students of the highly-regarded former member of the English department at Clifton College. 
The Daily Mirror quoted another "ex-pupil" asserting that Mr Jefferies, 65, was "obsessed" with Oscar 
Wilde and his "favourite" work was "The Ballad of Reading Gaol". The paper noted that this poem "tells 
the story of a man who was hanged for cutting his wife's throat". The Daily Mail wondered if Mr Jefferies 
could "hold the key" to a murder case in which the victim's flat showed no signs of a forced entry.” 

 
A more likely reason is that it is all simply too long ago, the excuse Vos J accepted in the phone 
hacking litigation (Various v News Group Newspapers Ltd & Anor [2012] EWHC 2692 at 76ff).  
It is also one of the excuses proffered for the continued, and disgraceful, failure to hold public 
inquiry into the investigations and criminal proceedings in relation to the Daniel Morgan murder 
in 1987, the most expensive failed prosecution in British criminal justice history. 
 
It seems unlikely that the Leveson Inquiry will offer information or advice for lawyers and 
judges about how to ensure protection of the trial process from the kind of press bullying that 
marked the 20-year Colin Stagg saga. At present the tabloid media faces only “minimal legal 
repercussions”47 for serious matters such as interfering with justice by payment of witnesses in 
criminal trials48, and the penalties for phone hacking have been demonstrated to be inadequate, 
by the Operation Motorman reports49. Contempt of court prosecutions, such as those commenced 
over the merciless media attacks on Christopher Jefferies, are shutting the gate after the horse has 
bolted. 
 
Lawyers, as well as judges, need to come to terms with these problems, which examples like the 
Amanda Knox trial in Italy50 and the McCann investigation in Portugal51 demonstrate are of 
                                                 
47 Borrie and Lowe, “The Law of Contempt”, Pt IV at [10.32]  
48 See Borrie at [10.37] (the Gary Glitter trial) and [10.38] (the Beckham “kidnap” trial). Prior to the Code 
amendments, there were concerns in the 1996 appeal from the Fred West trial; 19 witnesses received payments from 
the media. The prosecution and trial judge dealt with these meticulously and the convictions were unaffected. Borrie 
notes that the amendments to the Code were opposed by Lord Wakeham, head of the PCC, who claimed there had 
only been 4 such cases in a hundred years (at [10.32]). When Lord Wakeham had to resign because of the Enron 
scandal, this position was supported by the acting PCC chairman, Professor Pinker.  Clauses 16 and 17 of the Code 
were introduced in 2003 to ban or minimize the practice. The degree to which payments to witnesses and family 
members of criminals or victims have been made in other common law jurisdictions such as the United States and 
Australia has been frankly acknowledged by newspaper articles (Bill O’Reilly, “We Pay for News. We Have To”, 
The New York Times, February 26, 1994; A Hornery, “Cashing in on the Corby Clan”, Sydney Morning Herald, 8 
October 2011; Gossips’ war of shock and awe”, Telegraph, March 7, 2010) and in academic articles such as 
Professor Smolla (loc. cit.). 
49 Some of the information obtained by journalists from private investigators was not for journalistic purposes at all 
but for personal interest or vendettas: Nick Davies, “Operation Motorman: the full story revealed” (The Guardian, 
31 August 2011) 
50 “From senators to judges and PR experts – Knox’s case galvanised a nation”, October 4, 2010, Sydney Morning 
Herald; “Amanda Knox ‘raped’ by media reports”, Herald Sun, September 30, 2011. The prosecutors complained to 



 17 

international concern. Lawyers in other common law jurisdictions have expressed concern at 
media intrusion, particularly tabloid journalism, for over a decade. These points were well made 
as long ago as 2000, in relation to the “named and shamed” campaign by News of the World. 
Alan D Gold, President of the Ontario Criminal Lawyer’s Association, wrote in the August 2000 
newsletter about his observations of this campaign during his visit to England: 
 

“13. So our (and the intelligent public's) only hope is the judiciary. If the judiciary ever stops doing 
what is right and just and fair, then we are truly lost and the lynching mentality will hold sway. That is 
why judicial independence must be protected and why the defence bar must be vigilant to speak out 
and thwart even the slightest attempt to influence any member of the judiciary. The judiciary, silenced 
by tradition, has historically had two allies and sources of defence. The Attorney General, as chief law 
officer, was constitutionally charged with protection of the independence of the judiciary. The defence 
bar shared that responsibility. 
 
14. It looks like for the present we have to go it alone. The importance of the responsibility cannot be 
overstated. The English judges who imposed suspended sentences had those decisions criticized by 
some of the media (though not all). As might be expected, the critical press was the same newspapers 
that fuelled the mobs. English barristers spoke up in response. As well, other media outlets understood 
the important point that the only way to "criticize" particular judicial decisions, especially criminal 
sentencing decisions, is to appeal them to a higher court. There is nothing wrong with vigorous debate 
of correctional issues, or legal issues, or issues of legal policy. In fact, it would be a pleasant change to 
see intelligent discussion of such issues in our media. Even the new fad imported from the United 
States of insipid play-by-play analysis of criminal trials simply proves that the right of free speech 
sometimes has a painful price...” 

 
What can be done to protect the trial process from the media frenzy such as that which the 
Rachel Nickell murder has inspired over the last twenty years? There are no answers likely to 
come from inquiries such as the Leveson and Finkelstein Inquiries, which are restricted (some 
might say unnecessarily restricted) to media ethics reform rather than protection of the judicial 
process. It is just too much of a political “hot potato” for governments to try to discourage this 
kind of public relations manipulation of (and by) the media in relation to trials where the public’s 
right to know the titillating facts ends up outweighing the need for a fair trial. As Mr Gold so 
presciently put it, lawyers and judges are going to have to “go it alone” if they want to preserve 
judicial independence and the entitlement of any accused – no matter how eccentric or unlovely - 
to due process. The question is – what are we going to do about it? 

                                                                                                                                                             
the judges hearing the appeal about the “media fascination” with Amanda Knox and said the prosecuting officials 
were subjected to “systematic denigration of a political and media nature." The prosecution denounced the "armchair 
detectives who give their opinions from remarkable superficiality and approximation from 5,000 kilometres (3,000 
miles), 10,000 kilometres (more than 6,000 miles) away." (New Zealand Herald, 24 September 2011). The defence 
made even stronger complaints, since Knox had been almost demonised. The Knox trial is one of the worst 
examples of tabloid journalism damaging the trial process. Despite this obsessive interest, the Daily Mail’s report of 
the trial result was so incompetent that they reported Knox being found guilty when she was found not guilty: for a 
screen shot of the Daily Mail’s Mail Online “Guilty: Amanda Knox looks stunned as appeal against murder 
conviction rejected” see http://www.malcolmcoles.co.uk/blog/daily-mail-guuilt/ . The Daily Mail story goes on to 
say: “Prosecutors were delighted with the verdict and said that 'justice has been done' although they said on a 'human 
factor it was sad two young people would be spending years in jail'. These statements and other “facts” reported 
about the trial (including Ms Knox being escorted back to prison on suicide watch) were complete inventions.  
51 For a review of the media vilification of Mrs McCann, see C Bainbridge, “They’ve taken her!”, Studies in the 
Maternal, 2(1) 2010, www.mamsie.bbk.ac.uk and C Greer, “Media Justice: Madeleine McCann, intermediatisation 
and “Trial by Media””, 17 Theoretical Criminology 1. 
  

http://www.malcolmcoles.co.uk/blog/daily-mail-guuilt/
http://www.mamsie.bbk.ac.uk/


 18 

 
J C Gibson 
24 October 2012 
 
 


	Introduction
	The murder of Rachel Nickell
	Colin Stagg is charged
	The murder trial
	Trial by media
	The trial judge
	The Leveson Inquiry



